Jakie prawa ma nasze dziecko

dziecko Dziecko rodzi się, dorasta i staje się dorosłym człowiekiem. Dlaczego zatem zanim osiągnie ową dorosłość traktowane jest jak przedmiot. Nasze dziecko to nie jest rzecz, z którą możemy robić, co tylko chcemy. To istota taka sama jak my, tak samo odczuwa, tak samo myśli, tak samo cierpi i kocha. Świat powinien dostrzec nareszcie ten fakt. Aby zwrócić uwagę na postać dziecka w różnych społeczeństwach, aby zaczęto dbać o dzieci całego świata, powstały różne dokumenty, które miały gwarantować dzieciom ich prawa. Podstawowym dokumentem, w którym zostały spisane wszystkie prawa dziecka, jest Konwencja o prawach dziecka. Konwencja o prawach dziecka ma charakter międzynarodowy i obowiązuje w prawie wszystkich państwach świata. Została ona przyjęta dwudziestego listopada tysiąc dziewięćset osiemdziesiątego dziewiątego roku przez Zgromadzenie Ogólne ONZ. Mimo że to Polska wyszła z inicjatywą stworzenia Konwencji praw dziecka, nie przyjęła jej w pełnym brzmieniu, niektóre jej postanowienia zinterpretowała inaczej. Nie mniej jednak nasze dziecko objęte jest konwencją, która gwarantuje mu różne prawa. W skład Konwencji o prawach dziecka wchodzi preambuła i pięćdziesiąt cztery artykuły, w myśl których nasze dziecko i każde inne musi być traktowane jak pełnowartościowy człowiek. Wszystkie zasady zawarte w konwencji mają na celu przede wszystkim dobro dziecka. Mają na uwadze również równość wszystkich dzieci wobec prawa. Nie może być tutaj ,mowy o jakiejkolwiek dyskryminacji ze względu na płeć czy rasę. W myśl tej Konwencji nasze dziecko jest samodzielnym podmiotem, ale ze względu na swoją niedojrzałość psychiczną i fizyczną wymaga szczególnej opieki i ochrony prawnej, i właśnie tej opiece ma służyć między innymi owa Konwencja. Ważnym też zdaniem, jakie odnaleźć można w Konwencji jest określenie, że dziecko jest istotą ludzką i jak każdy człowiek wymaga poszanowania jego tożsamości, godności i prywatności. Prawa i wolności zawarte w Konwencji podzielone są na prawa cywilne, socjalne, kulturalne i polityczne. Każda z tych grup określa odrębne wolności naszego dziecka. Pierwsza grupa praw określa, że dziecko ma prawo przede wszystkim do życia i rozwoju. Zapewnia też naszemu dziecku między innymi prawo do tożsamości wolności, godności, szacunku, nietykalności osobistej, swobody myśli, sumienia i wyznania. Ważne jest też prawo do wychowywania się w rodzinie i kontaktów z rodzicami w przypadku rozłączenia z nimi oraz prawo do wolności od przemocy fizycznej lub psychicznej. Prawa socjalne dotyczą miedzy innymi praw do ochrony zdrowia, do wypoczynku i czasu wolnego, z których nasze dziecko powinno mieć możliwość zawsze korzystać. Prawa kulturalne nadają dziecku prawo do nauki, prawo do korzystania z dóbr kultury oraz prawo do informacji. Wszystkie te prawa, jeśli się ich przestrzega, że nasze dziecko ma spokojne i szczęśliwe życie. Musimy zatem przestrzegać tych praw i dbać, by nikt innych ich nie łamał i nie ograniczał tym samym życia naszego i każdego innego dziecka żyjącego na świecie.

Tagi: dziecko, prawo, światopogląd
Katalog podstron

Problem przeładowanych tornistrów

Szkoła w dzisiejszych czasach tyle wymaga od naszych pociech. Uczniowie nieustannie są przemęczeni. Wracają późno ze szkoły. Bywa, że nie mają czasu na żadne zajęcia pozalekcyjne. Mówi się, że nasze dziecko ma tyle na głowie. Ale nie tylko na głowie...

Więcej

Rozwijajmy sprawności manualne u dzieci!

Jeśli chcemy dobrze dbać o rozwój naszego dziecka, musimy pamiętać, że należy zadbać zarówno o rozwój psychiczny, jak i fizyczny. Należy nieustannie rozwijać jego zdolności intelektualne. Nie można także zapominać o jego zdolnościach manualnych. Rodz...

Więcej